8 Social media trends voor 2017

19 december 2016
Jessica

2017 is nog niet eens begonnen, maar de social media experts van Socialfabriek hebben de trends voor komend jaar al gespot! Het afgelopen jaar hebben we gezien dat Instagram een enorme groei in gebruikers doormaakte en dat videomarketing niet te stoppen is. We nemen een kijkje in de toekomst: wat gaat het jaar 2017 ons brengen op het gebied van social media?

blogpost-visual

1. Instagram gaat de strijd aan met Snapchat en Twitter kijkt vanaf de zijlijn mee

Instagram is de laatste tijd druk bezig met nieuwe updates voor het platform. De ene innovatie volgt de andere in sneltreinvaart op, waardoor andere apps als Snapchat overbodig lijken te worden. Snapchat groeit nu snel, maar kan Snapchat bijblijven als Instagram blijft vernieuwen en doorgroeien? Twitter lijkt de strijd te hebben verloren en speelt alleen nog een rol bij ‘snel nieuws’, zoals voetbalwedstrijden.

2. Mobile first

Vorig jaar werd voorspeld dat 2016 de omslag zou markeren van desktop naar mobiel. Dat is ook daadwerkelijk gebeurd, maar in een veel sneller tempo dan verwacht. Volgens de voorspellingen zal 75% van al het internetverkeer in 2017 via mobile devices gaan. Dit betekent dat alle websites responsive moeten zijn, net zoals advertentiecampagnes en landingspagina’s. Kort samengevat: alle online uitingen moeten goed zichtbaar zijn op de smartphone.

bubbel-barst

3. De influencer bubble barst

2016 was het jaar van de influencer. Veel mensen hebben een aversie ontwikkeld voor reclame, maar ze vertrouwen wel bloggers, vloggers en Youtubers.. Daarom is het voor bedrijven interessant om met influencers te werken. Eind 2016 begonnen de tarieven van influencers te dalen, onder meer door de toenemende concurrentie tussen de influencers. De enorme bedragen die sommige influencers krijgen voor marketingdoeleinden zullen dus langzaam kleiner worden. Influencers blijven interessant voor bedrijven, maar er zal meer focus komen op de kwaliteit van en de niche waarin de influencer werkt.

4. Online video wint het van televisie

Video op social media zal de rol van tv (deels) overnemen. Het afgelopen jaar verachtvoudigde het aantal videoviews op Facebook en wij verwachten dat dit alleen maar verder toe zal nemen. Video op social media is goedkoper, gerichter en de resultaten zijn veel beter te meten vergeleken met televisiereclame. Videocampagnes zullen steeds vaker voorkomen en winnen terrein ten opzichte van televisie. Bedrijven zullen ook dit jaar een  groter deel dan vorig jaar van het marketingbudget in videomarketing investeren.

5. Videocontent gaat live

We geven steeds vaker de voorkeur aan live video, in plaats van geregisseerde content. Twitter kwam in maart 2015 met een app waarmee je live kon streamen: Periscope. Deze app had binnen 4 maanden al meer dan 10 miljoen gebruikers. Facebook volgde en kwam begin 2016 met Facebook Live. Instagram introduceerde in augustus Instagram Stories, waarmee je momenten voor 24 uur kunt delen en eind november kwam ook deze app met een nieuwe functie om live video’s uit te zenden (lees hier ons artikel over deze nieuwe feature).

sneltrein

6. Social media marketing neemt de sneltrein

De afgelopen jaren hebben de meeste social media kanalen een flinke groei doorgemaakt. Geen wonder dus dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om social media in te zetten voor de promotie van een product of dienst, ook wel social media marketing genoemd. In 2017 zal social media marketing nog belangrijker worden voor bedrijven, omdat het organische bereik van social media posts steeds lager wordt. Het komende jaar zal deze trend alleen maar verder doorzetten en wordt het boosten van berichten en adverteren op social media nog belangrijker.

7. Minder bereik, meer traffic

In 2017 zullen de kosten voor het vergroten van bereik op Facebook toenemen. Met hetzelfde budget worden er minder mensen bereikt dan een jaar geleden, maar dit bereik is wel veel relevanter dan voorheen. Dit komt doordat de advertentiedoelgroep steeds specifieker geselecteerd kan worden op Facebook. Hoe specifieker je doelgroep, hoe relevanter en waardevoller de traffic.

8. Adverteren nu ook mogelijk op andere social media

Facebook is inmiddels niet meer het enige platform waar het mogelijk is om te adverteren. Snapchat, Instagram en Pinterest behoren nu ook tot de advertentiemogelijkheden. Doelgroepen kunnen zo nog beter en gerichter bereikt worden. In 2017 zullen social media campagnes dus op meerdere social media kanalen plaatsvinden.

Het lijkt het jaar te worden waarin de professionalisering van social media verder door zal zetten. Wordt 2017 het jaar dat social media voor jouw bedrijf een verschil gaat maken en wil je daar met ons verder over praten? Chat of mail ons!