Effectief B2C leads genereren via LinkedIn

19 april 2018

Voor de komst van LinkedIn waren job hunters aangewezen op sites als vacaturebank.nl en Monsterboard of Intermediair, en nog eerder op de vacaturepagina’s in de krant of simpel het eigen (offline) netwerk. Maar de afgelopen 10 jaar kan niemand meer om het zakelijke social media platform heen, en dat geldt des te meer voor ons land: in 2011 was de penetratiegraad van LinkedIn nergens zo hoog als in Nederland.

Voor veel gebruikers is LinkedIn weinig meer dan een online CV of een platform om (potentiële) nieuwe werkgevers, werknemers of collega’s op te zoeken. Maar tegelijkertijd is het zoveel meer dan dat, want de afgelopen jaren heeft LinkedIn zich, na een wat wijfelend begin, ontwikkeld tot een serieuze speler op de online advertentiemarkt.

De inzet van LinkedIn als B2C platform

De mogelijkheden tot targeting op onder meer studierichting, vakgebied, functietitel, organisaties en senioriteit maken het tot het platform bij uitstek om vacatures onder de aandacht van de juiste personen te brengen. Maar ook het downloaden van whitepapers, inschrijven op nieuwsbrieven of simpelweg genereren van website traffic kan op LinkedIn in het meest relevante umfeld.

Een passend umfeld is natuurlijk mooi, maar natuurlijk kun je als merk vrouwen van rond de 40 ook op een andere manier bereiken en raken dan met een billboard op de huishoudbeurs of een paginagrote advertentie in de Libelle. Of anders gezegd: buiten de gebaande paden treden kan soms erg verfrissend werken, ongeacht de klant of doelstellingen. En dat is precies wat we ook geadviseerd hebben aan Heijmans, 1 van de grootste aannemers van Nederland met tientallen nieuwbouwprojecten per jaar. Voor de verschillende fases in het verkooptraject verzorgt Socialfabriek de online leadgeneratie via AdWords en social media.

Binnen social media is Facebook voor Heijmans een beproefd kanaal, maar om de duurdere segmenten en projecten te marketen heeft Socialfabriek geadviseerd ook LinkedIn in te zetten. Daarbij is de keuze gemaakt om de campagne te richten op die beroepen waarvan we zeker weten dat ze in het hoogste inkomenssegment vallen.

LinkedIn staat er als B2B-platform om bekend dat de kosten doorgaans wat hoger zijn dan bij de inzet van een B2C-kanaal zoals Facebook, maar de resultaten waren verrassend goed. Door in te spelen op het vermogende en persoonlijke karakter van de gebruiker hebben we waardevolle leads kunnen realiseren. Met een CPC die 5 tot 6 keer lager ligt dan de benchmark, en een CTR die ruim 2 procentpunt hoger ligt dan gemiddeld, heeft Socialfabriek kunnen aantonen dat een puur B2B-platform prima kan dienen om een propositie te marketen die volledig is gericht op consumenten.

Wil je meer weten over online marketing of de mogelijkheden tot leadgeneratie op LinkedIn, of het nu een B2C of B2B propositie betreft? Neem contact met ons op!

Sharing is caring!