Community management door Socialfabriek

Wij zorgen voor een bloeiende community rondom jouw merk

Vaak wordt community management met social media management verward, en andersom. Plaats je content en verricht je webcare op jouw social media kanalen, dan ben je nog niet bezig met community management.

Waaruit bestaat community management precies, en hoe kan Socialfabriek dit essentiele onderdeel van jouw bedrijf verzorgen?
Wat zijn superpromoters of influencers, en hoe kun je ze inzetten om jouw community tot een succes te maken?
Welke rol spelen crowdsourcing en cocreatie hierin, en hoe kun jij ervoor zorgen dat dit jouw merk verder gaat helpen?

Lees snel verder!

Wat is nu precies community management en wat is social media management?

Goeie vraag! We horen hem gelukkig vaak. Zo vaak, dat we er een uitgebreide blog aan hebben gewijd. We willen je graag daarnaar verwijzen om precies uit te leggen waarin nu precies community management met social media management verschilt. Ben jij al volledig op de hoogte? Lees hieronder dan snel verder!

Waarom community management?

Een community rondom jouw merk is van grote waarde. Waarom eigenlijk? Nou, de komst van social media heeft het medialandschap nogal door elkaar geschud. ‘Zenden is passé’, ‘conversatie is king’ en ‘webcare is de nieuwe marketing’, zijn veelgehoorde termen. Op social media verandert de wijze waarop merken communiceren, adverteren en informeren, doordat de klant er de baas is. Ben je als merk schreeuwerig, spammerig of irritant? De ‘block forever’ knop zorgt ervoor dat de klant nooit meer iets van je zal horen. Zaak is dus om jouw klanten online heel dicht bij je te houden, zodat je heel scherp aanvoelt wanneer een product, dienst of iets dat je communiceeert aanslaat of niet. Een community is de manier om dit te doen! Dit is een overzicht van de voordelen van community management:

Optimale aansluiting met doelgroep
Een actieve community zorgt voor sterkere klantenbinding
Werkt stimulerend en innoverend
Creëert brand ambassadors
Werkt kostenbesparend op gebieden als HR, klantenservice en marktonderzoek

Onderdelen Community Management

Succesvol met een community bezig zijn, betekent er resultaten uithalen die waarde opleveren voor jouw merk. Socialfabriek heeft een aantal stappen met bijbehorende vragen ontwikkeld die doorlopen kunnen worden bij het opstarten van jouw community management.

1. Communityleden Wie worden de communityleden, en waar zijn ze actief? Bijna altijd is er al, in meer of mindere mate, sprake van een community rondom jouw merk. Hoe kom je erachter waar ze zich bevinden, en wie er in zit? Onze communitymanagers hebben de gereedschapskist vol met digitale vergrootglassen en online microscopen. Wij gaan ze gegarandeerd vinden!

2. Platform Welk platform is het meest geschikt? Een community kan zich op verschillende manieren manifesteren: op paid, earned, of owned media. Wordt het een forum? Of een Facebook pagina? Of toch een zelfgebouwde, interne community? Socialfabriek verzorgt trajecten op alle drie de vlakken.

3. Content Aan de hand van welke content kunnen deelnemers op relevante manier aan elkaar worden verbonden? Zendgeoriënteerde content zal hier een veel minder grote rol dienen te spelen dan engaging of user generated content. Hoe ga je ervoor zorgen dat juist die content gaat ontstaan in de community? Socialfabriek weet er alles van!

community management Socialfabriek

4. Doelen Wat wordt het doel van de community en hoe wordt succes gemeten? Communities leiden tot hogere klanttevredenheid. Maar hoe meet je dat? NPS ligt voor de hand, maar zijn er wellicht nog betere manieren? Socialfabriek zit op meten, en weet alles over het tastbaar maken van resultaten. Maak nu een afspraak!

5. Identificeren leiders / superpromoters Zoals we in ons blog hebben vastgesteld, zijn er grofweg een drietal archetypen leden van een community. Spreek je de leiders aan, dan zullen die de boodschap amplificeren naar volgers. Socialfabriek heeft de tools en kunde om deze leiders, ook wel superpromoters genoemd, te identificeren en aan te spreken.

6. Co-creatie Marktonderzoek? Kostbare R&D trajecten? Enquetes onder klanten? Dat is zooo 2011. Co-creatie met jouw communityleden levert jou kennis, ervaringen en inzichten uit eerste hand op. Je kunt er kleinschalig mee beginnen: een lunch met jouw superpromoters kan al verhelderende inzichten brengen. En: het brengt je klant dichter bij jouw merk!

7. Events Wie zijn jouw communityleden nu écht? In informele sfeer krijg je vaak veel andere insights dan tijdens tijdens een toch redelijk officieel aanvoelend co-creatie traject. Wie is de mens achter de fan? En, niet te vergeten, wie is de mens achter het merk? Een event kan helpen de band nog steviger te maken. Mag Socialfabriek het voor je gaan organiseren?

Wil je weten hoe we jouw community management zouden kunnen organiseren? Stuur ons dan even een mailtje via het formulier onderaan de pagina of bel ons op 020 – 737 12 79.

Meer weten over social media activiteiten door Socialfabriek?
Vraag het ons gerust.