Social advertising door Socialfabriek

Wij maken lovable social advertising

Je prachtige content meer bereik geven. Meer fans op jouw social media pagina krijgen. Social advertising is niet meer weg te denken wanneer je je als merk op social bevindt. Socialfabriek weet als geen ander hoe je de effectiviteit en efficientie van social advertising maximaliseert. Zet je veiligheidshem op, en volg ons in een speciale social advertising rondleiding door de Socialfabriek!

Bel mij terug

Wil je contact met ons over onze content creatie activiteiten? Wij bellen je z.s.m. terug!

WAAROM SOCIAL ADVERTISING?

Een groot gedeelte van degenen die het inzetten, zullen min of meer noodgedwongen met social advertising in aanraking zijn gekomen. Want langzaam maar zeker kwam er steeds minder respons op jouw prachtige content. En dat kwam weer doordat steeds minder mensen die content zagen. “Waar is mijn bereik gebleven?” is een veelgehoorde vraag. Het antwoord? Wel, beursgenoteerde bedrijven als Facebook en Twitter moeten ook geld verdienen, en hebben het organisch bereik (bereik zonder inzet van social advertising) fors teruggeschroefd. Wil je wel je fans of zelfs niet-fans bereiken? Dan mag je betalen! Daar is helaas niks aan te doen; adverteren kost nu eenmaal geld. Het goede nieuws: social advertising is vele malen efficienter dan traditionele. En: er zijn meer voordelen.

1. Gericht Er is ontzettend veel data te halen uit de profielinformatie van social media gebruikersleeftijd, hobbies, beroep, woonplaats en voorkeuren. Hierdoor is het mogelijk om heel specifiek een juiste doelgroep(segment) te bereiken. Staat die info niet in het profiel? Dan valt het (zoals bij Twitter bijvoorbeeld) wel te halen uit de content die mensen verspreiden!

2. Goed meetbaar Het voordeel van adverteren op een digitaal medium: alles is meetbaar. Dus ook bruikbaar lesmateriaal voor de toekomst!

3. Lage kosten Vergeleken met klassieke advertenties op massamedia kanalen zoals TV, radio, tijdschrift of krant, is social advertising relatief goedkoop. Voor een paar honderd euro heb je al veel views gegenereerd en afhankelijk van je boodschap misschien zelfs veel clicks.

4. Mogelijkheid tot dialoog Er worden niet alleen kliks of fans gegenereerd, maar vaak ook een directe reactie. Voor jouw merk meteen een kans om de dialoog aan te gaan. Andere bezoekers kunnen deze reactie ook lezen en daar kennis van nemen of zelf ook deelnemen aan het gesprek

5. Bijsturen van de boodschap Door een aantal versies van een advertentie te lanceren (A/B testing) zie je meteen welke de gewenste reactie oproepen. Socialfabriek houdt dit handmatig voor je bij, en gaat uiteindelijk door met alleen adverteren van de best scorende advertentie.

6. Opbouw lange termijn relatie Als iemand je pagina liked naar aanleiding van een wervingsadvertentie, is hij of zij geabonneerd op je updates. In weze is het een soort van inschrijven op je nieuwsbrief, maar dan interactief.

7. Innovatie in adverteren Facebook heeft recentelijk Lookalike Audiences geïntroduceerd, waarmee je een advertentiegroep kunt maken op basis van de kenmerken van jouw reeds bestaande fanbase. Ontzettend handig en effectief. Zo zullen er in de toekomst nog veel meer innovatieve advertising oplossingen komen.

VERSCHILLENDE SOORTEN SOCIAL ADVERTISING

Elk social platform heeft z’n eigen manieren van adverteren. Er zijn alleen wel een aantal algemene vormen van advertising te onderscheiden.

  1. Adverteren voor toename fans Bij Facebook heet dat een Like-campagne, bij Twitter een Follow-campagne. Het bestaat uit het maken van een advertentie die ten doel heeft meer fans te krijgen.
  2. Promoted content Meer mensen bereiken met je post of tweet? Selecteer je doelgroep, stel je budget in en je bereik schiet omhoog.
  3. Leadcampagne Aandacht voor je productpagina, blog of andere webpagina? Met een leadcampagne zet je social in om traffic naar een externe url te genereren.

Benieuwd hoe advertising bij andere, nieuwere social kanalen eruit ziet? Socialfabriek zocht het uit, schreef er een blog over.

Socialfabriek wil jou helpen met social advertising

WERKWIJZE SOCIAL ADVERTISING

Effectief adverteren op social media? Socialfabriek drukt niet zomaar op ‘boost’. Integendeel, we gaan grondig te werk om met intelligente targeting de cost per click zo laag mogelijk te houden. Dit zijn de stappen die we nemen:

Uitgangspunten in kaart brengen

  • Vaststellen (dagelijkse) budget – Wil je snel veel likes, of een gestage toename over langere tijd? Verdeel je budget op een manier die voor jou het beste werkt.
  • Doelstelling – Wat wil je gaan bereiken?
  • Bepalen doelgroep – Wie wil je gaan bereiken?
  • Segmenteren doelgroep – Het mooie van social media is, dat je meerdere doelgroep-segmenten kunt definiëren. Afgelopen met het schieten met hagel dus!
  • Duur – Hoelang moet de advertentie lopen?

Opzetten campagnestructuur – Wordt het een promoted post? Of toch een like ad? Socialfabriek weet welke vorm van advertising past bij welk beoogd doel!

Creatie advertentie Nu wordt het lachen. Moest de advertentie vroegah in 1 keer goed zijn, tegenwoordig maak je meerdere versies van visuals en copy. Deze kun je ook nog loslaten op verschillende doelgroep-segmenten. De meest effectieve post wordt volautomatisch gekozen als definitieve advertentie!

Starten, monitoren en optimaliseren campagne 3, 2, 1 en go! Monitor je campagne in de analytics sectie van je pagina en hou zo het resultaat in de gaten. Uiteraard wordt er bijgestuurd waar mogelijk.

Rapportage – Hoe heeft de campagne gelopen? We inventariseren learnings zodat het de volgende keer nog beter gaat.

Social advertising door Socialfabriek
Social advertising door Socialfabriek
Wil je weten hoe we jouw social advertising zouden kunnen organiseren? Stuur ons dan even een mailtje via het formulier onderaan de pagina of bel ons op 020 – 737 12 79.

Meer weten over social media advertising door Socialfabriek?
Vraag het ons gerust.