Social analytics en reporting door Socialfabriek

Socialfabriek legt de meetlat langs alle social media inspanningen

Het is een vrij bekende uitspraak in reclame-land: ‘De helft van je reclamebudget gooi je weg. Het probleem is: je weet van tevoren nooit welke helft’. Eén van de grote voordelen van social media is dat het zich afspeelt op een digitaal medium, en zich dus redelijk goed laat meten. Alleen: hoe zorg je dan dat je niet verdrinkt in alle data die beschikbaar is? Socialfabriek weet het antwoord!

Bel mij terug

Wil je meer informatie over social analytics en reporting? Aarzel niet en vul het formulier in. Wij bellen je z.s.m. terug

Waarom social advertising and reporting?

Als het goed is, zijn jouw social media inspanningen gebaseerd op een heldere strategie. Niet? Ook daar kan Socialfabriek bij helpen.

In je strategie heb je doelen gesteld, en ook bepaald in hoeverre social media kan bijdragen aan die doelen. Ben je op de goede weg? Of moet er nog een tandje bij? Welke content heeft succes, en welke niet? Plaats je content wel op de juiste dagen? Ben je beschikbaar voor webcare als jouw community het meest actief is?

Social analytics en reporting geeft jou antwoorden op deze vragen!

Socialfabriek legt het je graag uit!

Werkwijze social analytics en reporting

Social media speelt zich af op een digitaal medium, en laat zich dus goed meten. De kunst is om niet te verdwalen in alle data. Socialfabriek scheidt zin van onzin! Dit is hoe we werken:

Vertalen doelen naar meetbare social media kpi’s Hoe zijn aantallen fans of engagement rate terug te vertalen naar omzet?

Uitkiezen tool Veel data is te halen uit standaard analytics. Maar vertaalt die data zich ook in informatie waarop je beslissingen kunt baseren? Er zijn veel (gratis en betaalde) tools te vinden die net dat stapje extra zetten richting actionable insights!

Samenstellen rapport Vaak zijn benodigde insights zo specifiek, dat automatiseren van een rapport ondoenlijk is. Socialfabriek heeft automatiseren echter in het bloed, en monteert data tot bruikbare, custom made insights

Koppelen analytics en reporting met strategie en content Niet lullen, maar poetsen. Socialfabriek komt uit Mokum maar jat graag leuzen uit andere steden. Vertalen van insights naar acties, daar houden we van. Niet stilstaan, want dan vat je kou, maar aan de slag met alle learnings.

Verschillende soorten social analytics en reporting

Social media kan ingezet worden voor relatief softe marketing en advertising doeleinden zoals positionering en branding, maar ook voor de wat hardere, op sales en leads leunende conversiegerichte doelen. Het leuke is: beide disciplines laten zich goed meten. Hier een greep uit wat disciplines waarvoor social analytics en reporting kunnen worden ingezet.

Aantal fans / fangroei Het doet het altijd goed in boardrooms: hoeveel fans hebben we? Hoewel stukken minder heilig dan door menig CEO geacht, is fangroei natuurlijk altijd nog een mooie ontwikkeling binnen social media.

Engagement rate / IPM Social media gaat om interactie. Heb je 10.000 fans die nooit wat terugzeggen, sla je de plank mis. Conversatie is king, dus meet het ook.

Bereik Ben je met branding bezig, is bereik een bruikbare metric.

Conversie Hoeveel leads, inschrijvingen of doorkliks hebben jouw social media activiteiten opgeleverd? Conversiemeting geeft het antwoord!

Piektijden / dagen Wanneer zijn jouw klanten op jouw social platformen aanwezig? Als je dat weet, stem je zo je content en webcare er op af.

Social share of voice Hoeveel wordt het over je gepraat op social media? Is dit percentage veel kleiner dan je marktaandeel, zit er ergens een schroefje los.

Sentiment Zijn mensen die over je praten blij? Of zijn ze boos? Met sentimentsmeting krijg je een indicatie over de context waarin mensen over jouw merk praten.

Wil je weten hoe we jouw social activiteiten zouden kunnen organiseren? Stuur ons dan even een mailtje via het formulier onderaan de pagina of bel ons op 020 – 737 12 79.

Social media analytics en reporting: zin en onzin

Een voorbeeld van hoe sommige insights een hoop lijken te vertellen, maar dat eigenlijk niet doen, is de ‘Wanneer zijn je fans online’ sectie van Facebook, het zogenaamde ‘walvis model’. Die lijkt aardig nuttig te zijn: wanneer je fans online zijn, dan moet je posten! Echter, naast het feit dat dit model er nagenoeg voor elke Facebook pagina hetzelfde uitziet, vertelt het niks over het cumulatieve bereik dat je misloopt door bv. om 21u ’s avonds te posten.

http://www.socialfabriek.nl/wp-content/uploads/2015/08/Wanneer_fans_online.png

Wél bruikbare inzichten geeft een gratis tooltje voor Instagram.

Welke? Contact Socialfabriek en we vertellen je het!

Hier wordt fan interactie meteen vergeleken met jouw aanwezigheid op het platform. Bovendien houdt het bij welk kleurfilter het meest populair is.

Wanneer fans online Instagram

Meer weten over social analytics en reporting door Socialfabriek?
Vraag het ons gerust.