Social media strategie van Socialfabriek

Een social media strategie van Socialfabriek

Het woord strategie is ontstaan uit oorlogvoering uit de oudheid; het is een samen-voeging van de Griekse termen ‘stratos’ (leger) en ‘agein’, dat leiden of leiding geven betekent. De vroegere definitie van strategie is ‘het gebruik van gevechten om het doel van de oorlog te winnen’. Tegenwoordig houdt het kortweg in: een plan om je doel te bereiken. Een social media strategie is dus een omschrijving van de wijze waarop we ons doel willen bereiken met de inzet en het gebruik van social media. Dat klinkt logisch, maar blijkens de moeite die veel merken hebben met het doelmatig inzetten van social media lijkt dit nog niet zo makkelijk. Helder voor ogen te hebben waar social media activiteiten nu precies toe moeten leiden? Met een Socialfabriek social media strategie win je de oorlog!
Lees hieronder verder of neem contact met ons op.

Bel mij terug

Wil je contact met ons over de mogelijkheden betreft een social media strategie? Wij bellen je z.s.m. terug!

WAAROM EEN SOCIAL MEDIA STRATEGIE?

Wat opvalt, is dat strategie bijna helemaal aan het begin van het proces staat. Beginnen zonder strategie is in het donker beginnen met lopen zonder kaart of kompas. Want wat als je zonder social media strategie besluit Instagram in te zetten, maar later blijkt dat het veel nuttiger is om je op de zakelijke markt te richten? Of volop inzet op Facebook, terwijl je doelgroep daar allang niet meer zit? Bezint eer ge begint, roepen we bij Socialfabriek altijd. Daarom zit strategie ons in de genen!

WAT IS EEN SOCIAL MEDIA STRATEGIE?

Een social media strategie is gebaseerd op de marketing- of communicatiestrategie van de organisatie. In die laatste staat welke doelen de organisatie heeft en hoe die doelen bereikt gaan worden. In de social media strategie komt naar voren welke rol social media hierin gaat spelen. En welke doelen er behaald moeten worden om succesvol te zijn. Succes met social media, de zogenaamde ROI (return on investment), kan zich uitdrukken in een aantal zaken:

  1. Verhogen klanttevredenheid
  2. Verhogen omzet
  3. Vermeerdering leads
  4. Verhogen share of voice

Een social strategie geeft heldere doelen aan en een pad om die doelen te behalen. Maar hoe komen we aan zo’n social strategie, en waar bestaat die precies uit?

WERKWIJZE SOCIAL MEDIA STRATEGIE

Zeiden we al dat Socialfabriek strategie in de genen heeft? Zelfs voor de aanpak van onze strategie hebben wij een strategie:

We staan natuurlijk te springen om dit model uitgebreid uit de doeken te doen. Alleen, onze schaft al bijna weer voorbij. Vooruit, we lichten de eerste 4 zaken toe.

1. Nulmeting Deze stap is heel belangrijk. Waar staan we nu?  We beginnen met het inventariseren van de aanwezige informatie m.b.t.:

  1. Het merk (zoals de brand story, brand values, cultuur),
  2. Het product (usp’s, eigenschappen),
  3. De marketing- en communicatiedoelstellingen,
  4. De doelgroep (kenmerken, behoeften, gedrag, uitdagingen),
  5. De concurrentiepositie,
  6. De prestaties van social media van afgelopen jaar,
  7. De marcomplanning en
  8. De al reeds aanwezige brand- en productcontent

2. Probleemstelling Wat wil je op gaan lossen met social media? Moeilijke vraag hè! En we stellen nog meer moeilijke vragen in deze fase. Hier een greep:

  1. Met welk doel zetten we social media in?
  2. Waarom kiezen we voor social media en niet voor andere media?
  3. Wat hebben mensen aan onze aanwezigheid op social media?
  4. Wat willen we dat mensen uiteindelijk gaan doen?
  5. Wat wordt de strategie in 1 zin?

3. Doelstelling(en) Waar wil je heen? Dit is belangrijk om te weten.

  1. Wat zijn de merk doelstellingen?
  2. Welke bedrijfsresultaten moeten gehaald worden en wat moet social media daar aan bijdragen?
  3. Ben je bezig met brandbuilding: welke NPS of Share of Voice wil je halen?
  4. Wat betreft engagement: hoe hoog wil je de IPM of engagement rate hebben?
  5. Stuur je aan op conversie: hoeveel leads of clicks heb je op het oog?

4. Doelgroep Deze vragen stellen we je ivm de doelgroep.

  1. Kanaalkeuze: waar bevindt de doelgroep zich online?
  2. Welke informatie is relevant per doelgroepsegment?
  3. Welke zoekwoorden worden er gebruikt door doelgroep om aan die info te komen?
  4. Op welke platformen staat die info?
  5. Welke profielinformatie en content typeert de doelgroep?
  6. Hoe moeten we die informatie inzetten om die doelgroepsegmenten aan te trekken?
  7. In welke netwerken zit de doelgroep?
  8. Wie zijn influencers / sleutelfiguren / opinion leaders?

We houden hier eventjes op, want het is nogal een lijst hè? Kun je meteen zien dat we bij Socialfabriek niet van half werk houden! En jij dacht zomaar Instagram te lanceren op de late vrijdagmiddag. Sorry dat wij degene moeten zijn om je te vertellen dat dat tegenvalt. Aan de andere kant, schenken wij heerlijke koffie terwijl we jou op weg helpen om jouw social activiteiten op vaste grond te bouwen in plaats van op drijfzand. Mogen we je bellen om de rest van ons model uit de poetsdoeken te doen?

Stappenplan social media strategie
Wil je weten hoe we jouw social activiteiten zouden kunnen organiseren? Stuur ons dan even een mailtje via het formulier onderaan de pagina of bel ons op 020 – 737 12 79.

Meer weten over social media activiteiten door Socialfabriek?
Vraag het ons gerust.