Socialfabriek helpt jou je social media gereedschap kiezen

Onlangs hebben wat Socialfabriek fabrieksarbeiders (er lopen er een aantal rond die goed kunnen schrijven, uitslovers) een blog geschreven over het wel of niet nemen van een social media tool. Hier kun je die vinden. Zo, dat scheelt al een hoop uitleg. Want het nut van zo’n tool bewijst zichzelf dus heel snel terug! Alleen: welke tool moet je dan kiezen? Socialfabriek helpt je er graag mee.

Waarom toolselectie?

Een goede social media tool haalt veel werk uit handen. Want ben je lekker bezig op social, zul je al gauw meer dan 1 of 2 social media kanalen moeten managen. En los daarvan: hoe zorg je dat je niks mist qua conversaties rondom jouw merk? Een tool is hier al snel van waarde! Alleen: welke tool ga je dan kiezen? Dat is nog niet zo makkelijk. Hoewel elke social media tool tegenwoordig belooft alle disciplines van social media te dekken, heeft in de praktijk elke tool z’n eigen specialiteit. Realiseer je dat elke tool vanuit een bepaald startpunt is begonnen, en is gebouwd rondom één behoefte. Je merkt dan, dat een tool heel goed presteert op 1 gebied, terwijl ontwikkeling en support op een ander onderdeel achterblijft. Is dat onderdeel dan toevallig juist belangrijk voor jou, dan zit je met de gebakken peren. En gebakken peren, daar houden we niet van bij Socialfabriek. Liever eten we appeltaart met slagroom, om te vieren dat jij in een gelukkig huwelijksbootje met jouw ideale social media tool stapt.

Welke tool moet ik kiezen?

Ga je vooral webcare doen? Of ligt de focus op content? Ga je aan de slag met sentiment en trends? En hoe zit het met reporting? Zoals we al zagen, is niet elke tool even geschikt voor elk doel. Maar er zijn nog meer vragen die beantwoord moeten worden, voordat de ideale match tussen jou en je social media tool is gemaakt.

Dit is een greep uit de zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Hoeveel mensen gaan met de tool werken? Met sommige software is het makkelijker dan met de andere om cases toe te wijzen aan collega’s. Ook het licentie-/prijsplan speelt hier een rol
  • Welke social media kanalen gebruik je? In sommige tools kun je vrij nieuwe kanalen zoals Instagram en Pinterest niet managen.
  • Hoe uitgebreid wil je je reporting? Heb jij flink wat cijfers te verantwoorden, of leun je voor je strategiebepaling hevig op insights? Kies dan wel een tool die een meerwaarde heeft ten opzichte van de standaard insights.
  • Doe je alleen reactieve, of ook pro-actieve webcare? Wil jij inspelen op conversaties in relevante thema’s rond je merk? In dialoog gaan met jouw Superpromoters? Kies dan een tool die hierin gespecialiseerd is!

Werkwijze social media toolselectie

Dit is de werkwijze zoals we die hanteren bij het selecteren van een social media tool die is afgestemd op jouw wensen.

  1. Inventariseren behoeften Wat ga je met de tool doen? Webcare en content liggen voor de hand. Zaken als reporting, sentimentmeting en gebruik nieuwe social media kanalen zijn van invloed op de keuze van de uiteindelijke tool.
  2. Prioritering behoeften Welke zaken zijn nice-to-have, welke zijn need-to-have? Wij zetten het in een overzichtelijk in een complete lijst.
  3. Longlist samenstellen Op basis van de wensenlijst, gaan we op onderzoek uit. Welke tools voldoen aan alle behoeften? Die worden opgenomen longlist.
  4. Shortlist samenstellen Vervolgens <Wibe toevoegen>