De vernieuwde Facebook blog. Zakelijk interessant?

29 september 2015
Mattijn Wijnhout

Al gezien? Deze week is de nieuwe Facebook blog omgeving geïntroduceerd. En het ziet er mooi uit! Wat kun je er zakelijk gezien eigenlijk mee?

Voorop gesteld: om van de Facebook blog gebruik te maken, is het natuurijk wel noodzakelijk dat jouw doelgroep op Facebook zit. En dat die geïnteresseerd is in zakelijke blogs. De ervaring leert, dat mensen toch hoofdzakelijk voor de fun op Facebook zitten. Lange blogs met een zakelijke insteek wordt dan een lastig verhaal. Bovendien is het realiseren van conversie moeilijk; je zit immers vast aan het template van Facebook.  Maar: als jouw blog bedoeld is voor branding of engagement is dit natuurlijk weer niet erg.

Facebook blog

En de andere blogplatformen dan?

Tsja, inderdaad! Want naast de Facebook blog is de blogomgeving van LinkedIn, bijvoorbeeld, een groot succes. Socialfabriek heeft er goeie ervaringen mee. Nog geen ervaring hebben we met Medium. Dat wordt wel tijd, want ook die blogs zien er goed uit en trekken veel bekijks, door het hoge aantal mensen wat op het platform zit. Maar is het nou handig om je blog door te plaatsen naar meerdere platformen? Straft Google je dan niet af wegens duplicated content waardoor je oorspronkelijke blog keldert in de zoekresultaten?

Scoop.it heeft daar onlangs eens een erg handig onderzoek naar gedaan. Uitkomst? Nee, er ontstaat geen duplicated content als je je blog doorplaatst naar externe blogplatformen. Dat komt doordat de Google crawler die platformen niet indexeert.

Medium

Socialfabriek heeft zodoende een tip voor je. Plaats je zakelijke blog eerst op je eigen website, en richt daar de funnel in met duidelijke, krachtige CTA’s (call to actions). Hiermee richt je je op conversie. Plaats daarna door naar andere platformen zoals Facebook, LinkedIn en Medium. Wellicht kun je daar de blog iets aanpassen door een vraag of punt ter discussie te stellen. Hiermee mik je op engagement. Bonusvoordeel is dan branding en het claimen van jouw autoriteit.

Om op Facebook terug te komen, vooralsnog is de nieuwe blogomgeving alleen toegankelijk voor personen. Wij hebben het net geprobeerd, en kregen nog de oude omgeving zonder de nieuwe functies. Kun jij er al gebruik van maken?

Socialfabriek hoort graag jouw ervaringen!

Sharing is caring!

No comments

You must be logged in to post a comment.