Opzetten social media door Socialfabriek

De Socialfabriek bouwsteigers garanderen een solide basis van jouw social media

De snelheid waarmee nieuwe social platformen ontstaan is groot. Net zo groot als de verleiding om ‘er iets mee te gaan doen‘. Socialfabriek helpt je te bezinnen eer je begint, en, als eenmaal het sein groen is, de basis dan goed en solide neer te zetten!

Bel mij terug

Wil je contact met ons over onze diensten? Wij bellen je z.s.m. terug!

’Moet ik op Twitter? Of Snapchat?’

Vooropgesteld: je moet niks. Als organisatie op Instagram gaan ‘omdat iedereen dat doet’, is op z’n minst onverstandig. Het beantwoorden van de volgende vragen is essentieel voordat je de keuze maakt voor een nieuw social media platform:

  1. Met welk doel ga je dit social platform inzetten?
  2. Waarom kies je voor dit platform en niet voor andere media?
  3. Zit de doelgroep er, of is het waarschijnlijk dat de doelgroep er binnenkort zal zijn?
  4. Wat hebben mensen aan jouw aanwezigheid op het platform, wat ga je ze brengen

Kijk je naar bovenstaand en denk je bij jezelf: ‘geen idee?’ Geen probleem.

Heb je een klinkend antwoord op bovenstaande vragen, dan is het wel duidelijk dat de uitbreiding naar een social platform een goeie move zou zijn. Want wat gaat het je opleveren?

Waarom social media pagina’s opzetten?

1. Facebook en Twitter, de door bedrijven twee meest gebruikte social platformen maar tevens beursgenoteerde bedrijven, moeten ook geld verdienen, en hebben zodoende het organisch bereik (bereik zonder inzet van social advertising) fors teruggeschroefd. Wil je wel je fans of zelfs niet-fans bereiken? Dan mag je betalen! Daar is helaas niks aan te doen; adverteren kost nu eenmaal geld. Het goede nieuws: bij andere social kanalen is dit nog lang niet het geval.

2. Vrijwel elk social media kanaal heeft een eigen manier van communiceren. Bij Twitter moesten we onszelf ineens uitdrukken in 140 tekens, en door een hoge doorloopsnelheid rekening houden met een korte houdbaarheid. Bij Snappchat en Vine is die korte houdbaarheid juist een reden om überhaupt op het platform te zitten! Door deel te nemen aan verschillende social media platformen, blijf je gevoel houden met de manier waarop mensen modern communiceren.

3. Facebook en Twitter zijn steeds meer tot traditionele massa-media kanalen aan het verworden. Niet erg, maar wil je weer echt de dialoog en interactie aangaan met je doelgroep, dan zijn andere (nieuwe) kanalen de place to be. Sommige bedrijven hebben zelfs chat apps zoals Whatsapp gemobiliseerd om 1 op 1 met klanten te communiceren! Wil je weer echt het sociale uit social media halen, zijn opkomende, nieuwe platformen een ideale keuze.

Social media platformen indeling socialfabriek
4. Zoals je in de bovenstaande afbeelding kunt zien, heeft elk platform zijn eigen waarde en kan een onmisbare schakel vormen in de earned omgeving rondom jouw merk..

Werkwijze opzetten social media pagina’s

1. Vastleggen domein Bij vrijwel elk social platform bestaat de identificatie uit twee onderdelen: de url en de accountnaam. Deze kunnen ook van elkaar verschillen, maar het is de kunst ze zo veel mogelijk op elkaar te laten lijken, voor optimale herkenbaarheid en vindbaarheid.

2. Profielfoto Een profielfoto is de visuele representatie van jouw merk of organisatie op social. Dit kan het logo zijn, of een speciaal voor social media aangepaste versie ervan.

3. Omslagfoto Dit is de foto die bovenaan de pagina staat. Meestal is deze wat langgerekter. Het is de kunst om deze een goeie, visueel aantrekkelijke indruk van jouw merk of organisatie te laten geven. Je kunt er ook informatie in kwijt zoals openingstijden, een welkomstwoord of je pay-off.

4. Basiscontent Zie het straks openen van jouw pagina als het openen van een nieuw café of restaurant. Je spreekt niet echt van een feestelijke opening als er nog geen tapijt ligt, geen barkrukken, tafels en stoelen staan en de bar nog geplaatst moet worden. Een aantal mooie posts die de toon zetten, geven mensen het gevoel dat ze welkom zijn.

5. Onepager Een Onepager is een social media styleguide op, het woord zegt het al, één pagina. Erop staan alle afspraken mbt tone of voice, (steun)kleurkeuze, do’s & dont’s en contentpijlers.

6. Advertenties Een feestelijke opening is ook redelijk sneu als er 3 mensen komen opdagen. Met een wervingsadvertentie of -campagne heb jij meteen full house. Lees hier alles over hoe Socialfabriek dit voor jou kan verzorgen! Zorg jij dan dat je genoeg bubbels in huis hebt?

Meer weten over het opzetten van social media pagina's?
Vraag het ons gerust.