Always-On, kun je dat eten?

2 november 2015
Mattijn Wijnhout

Altijd aan!

Je moet er niet aan denken: niet meer slapen, niks meer missen, altijd wakker, altijd aan. Eerlijk is eerlijk: soms worden we door de wereld om ons heen een beetje gek gemaakt. Bij Socialfabriek echter, staan we met beide benen op de grond. Bij ons gaat gewoon de fabrieksfluit als het schaften geblazen is. En na de stamppot ’s avonds, kijken we TV en gaan we naar bed. Dus hoe doen wij dat dan, dat Always-On? 

Om te beginnen zijn er twee betekenissen van het begrip Always-On. Ze hebben wel met elkaar te maken overigens. Komt ‘ie.

Always-On 1: Social slaapt niet

Het meest bekend is de term Always-On in relatie tot de 24-uurs economie waarin we leven. Consumenten willen in toenemende mate beschikking tot de services van bedrijven waar ze mee te maken hebben. En dat is logisch. De meeste consumentenvragen ontstaan op het moment dat consumenten consumenten-dingen aan het doen zijn. Dus buiten werktijd. Wachten tot de volgende dag? Dat is zooo 2010. Bovendien: dan zitten ze alweer op hun werk.

Komt nog eens bij, dat globalisering en laagdrempeligheid van internationalisering er al snel voor zorgt dat jouw business in het buitenland uitgerold wordt. Super! Maar dat leidt dus tot klanten over de landsgrenzen. En als jij slaapt, zijn zij wakker. Ben je er dan voor ze? En, als je er voor ze wil zijn, moet je dan heel de nacht wakker blijven? Goed nieuws: dat hoeft niet! Lees snel verder, Socialfabriek helpt.

Always on socialfabriek

Always on 2: jouw merk slaapt niet

Always-On heeft ook nog een andere betekenis. Want vroegah was het simpel: je verkocht een product of dienst en hoe harder je schreeuwde, hoe groter de kans dat men jouw product of dienst kocht. De consument was, in verhouding tot nu, redelijk dom (laten we eerlijk wezen). Tegenwoordig ligt het iets anders. De consument vergelijkt op Kieskeurig.nl, stelt voor de aankoop kritische vragen aan zijn/haar netwerk op Twitter, onderzoekt verder op Goeievraag.nl, komt als je heel veel geluk hebt in je (web)winkel of op je website, en gaat weer huiswaarts om vervolgens beïnvloed door reviews op Facebook zijn of haar keuze te maken.

Is dat erg? Ligt eraan vanaf welke kant je het bekijkt. Kun je het tegenhouden? Misschien. Maar een belangrijkere vraag is: hoe kun je erop inspelen, en zelfs van profiteren? Socialfabriek beantwoordt graag deze vraag. Kom je koffie doen?

Always-on Socialfabriek

Always-On, maar dan relaxed

Beide versies van Always-On, houden in dat je communicatie aanpast aan jouw klant. Het is dus een hele mooie manier om jouw klant echt tot koning te kronen. Het betekent niet, dat je slaafs op moet zitten en pootjes geven. Daar word je toch niet blij van als ondernemer? Maar: hoe pak je dat dan aan? Socialfabriek geeft een klein kijkje in de gaarkeuken:

  1. Er is speciale software die jou precies laat weten wanneer een klant iets tegen je zegt. Je krijgt de post dan als popup op je pc, laptop of mobiel. Welke tool heb je daarvoor nodig? Lees hier verder.
  2. Een contentkalender helpt je bij het inrichten van een verhaal rondom jouw merk, in de vorm van prikkelende, uitdagende, tot conversatie uitnodigende content. Zo blijf je altijd top of mind, oftewel Always-On, bij jouw klant.
  3. Socialfabriek vindt het leuk om reacties rondom jouw merk te beantwoorden. Met behulp van tools die ons een waarschuwing geven, zijn we zelfs 24/7 in staat conversaties die voor jou van belang zijn te managen. Op onze productpagina Webcare vertellen we hier veel meer over.

Mogen wij jou ervan overtuigen dat Always-On geen bedreiging is die als een onweerswolk boven jouw onderneming hangt, maar juist een prachtige kans om jouw klantencontact naar een hoger level te brengen? Kom langs in onze fabriekshal, krijg je meteen een rondleiding! En goede koffie.

Sharing is caring!