Facebook-pixel stapt over op first-party cookie

12 oktober 2018

facebook-pixel

Facebook rolt binnenkort een technische, maar belangrijke wijziging uit met betrekking tot de manier waarop website eigenaren met cookies omgaan. Vanaf 24 oktober 2018 is het namelijk mogelijk om een ‘first-party’ pixel op je website te zetten in plaats van de huidige ‘third-party’ pixel.

“Maar wat is het verschil dan tussen deze twee pixels?” horen we je vragen. Dat leggen we in dit artikel haarfijn voor je uit.

Het verschil tussen first-party cookies en third-party cookies en het gebruik van de Facebook-pixel

Cookies zijn kleine stukjes code opgeslagen in internetbrowsers die vaak worden gebruikt om onderscheid te maken tussen bezoekers van de website. Het verschil tussen first- en third party cookies zit hem in de eigenaar van de cookie. First-party cookies zijn eigendom van de website die een persoon op dit moment bekijkt, terwijl third-party cookies behoren tot een andere website dan diegene die momenteel wordt bekeken.

De browsers Safari en Firefox hebben recent de mogelijkheden om third-party cookies te gebruiken beperkt, en deze stap van Facebook sluit daar op aan. Adverteerders hebben straks de volgende opties voor het gebruik van cookies met de Facebook-pixel:

1. Gebruik de Facebook-pixel met zowel first- als third-party cookies
Vanaf 24 oktober 2018 is dit de standaardoptie. Hiermee gebruikt de Facebook-pixel behalve cookiegegevens van derden ook first-party cookiegegevens. Deze optie wordt aanbevolen voor adverteerders, omdat het gebruik van zowel first- als third-party cookies hen in staat stelt om gebruikers op Facebook gericht te bereiken en om nauwkeuriger te zijn in het doormeten en rapporteren.

2. Gebruik de Facebook-pixel alleen met third-party cookies
Adverteerders hebben ook de mogelijkheid om directe cookies uit te schakelen en de Facebook-pixel alleen gebruiken met third-party cookies. Met deze optie is de Facebook-pixel minder effectief in het bereiken van (potentiële) klanten op Facebook en minder nauwkeurig in het doormeten en rapporteren.

De verwachting is dat first-party cookies vooral zullen worden uitgeschakeld door adverteerders die opereren in markten waar gevoelige informatie wordt verzameld, zoals de financiële of medische sector. Deze verandering in de manier waarop met cookies wordt omgegaan betekent echter dat alle organisaties zich moeten afvragen wat dit voor hen betekent.

Deze wijziging in het beleid van Facebook brengt ook veranderingen met zich mee in de manier waarop adverteerders met de pixel omgaan.

De Facebook-pixel en cookies: wat verandert er?

Het gebruiken van de pixel voor adverteren en analytics is de standaardinstelling en tevens de manier waarop de pixel tot op heden wordt gebruikt. Met deze optie blijven advertentiefuncties zoals doelgroepen en conversies gewoon te gebruiken, zolang de pixel aan een advertentieaccount is gekoppeld.

De andere optie is om de pixel alleen te gebruiken voor analysedoeleinden, en dit is dan ook enkel mogelijk als deze pixel niet aan een advertentieaccount is gekoppeld. Websitestatistieken blijven hiermee beschikbaar, maar er kunnen geen campagnes worden opgezet of doelgroepen aangemaakt aan de hand van de pixel.

Voor gebruikers verandert er niets, zij houden dezelfde controle over hun privacyinstellingen die ze voorheen ook hadden. Adverteerders hebben nu echter de mogelijkheid om te kiezen welke soorten cookies zij willen gebruiken met de Facebook-pixel: per 24 oktober is het mogelijk om zowel first-party cookies als third-party cookies te gebruiken.

Wil je meer weten over de implicaties die deze first-party cookie functionaliteit heeft voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

BewarenBewaren

Sharing is caring!

Tags: facebook, pixels,