Verschil community management en social media management

1 november 2016
Mattijn Wijnhout

Socialfabriek legt het uit!

Het gebeurt vaak, we hebben onze overalls nog niet aan en de telefoon rinkelt al. Vaak gaat het over de vraag wat nu precies het verschil is tussen community management en social media management. Onze opzichter had het slim bekeken: hier moet een uitleg voor komen. Nou, daar komt ie! Nog net voor de schaft.

social media management vs community managementHet goede nieuws voor jou is: 99% van de bedrijven denkt dat ze een community hebben, maar hebben dit niet. Jij weet na dit stuk dus al meer dan zij.

Veel mensen verwarren community management met social media management, en andersom. Er is een groot verschil. Plaats je content en verricht je webcare op jouw social media kanalen, dan ben je nog niet bezig met community management.

  • Wat is community management precies, en hoe kan Socialfabriek dit essentiele onderdeel van jouw bedrijf verzorgen?
  • Wat zijn superpromoters of influencers, en hoe kun je ze inzetten om jouw community tot een succes te maken?
  • Welke rol spelen crowdsourcing en cocreatie hierin, en hoe kun jij ervoor zorgen dat dit jouw merk verder gaat helpen?
  • En last but not least: wat verstaan we dan eigenlijk precies onder social media management?

Lees snel verder!

Wat is social media management?

Het is eigenlijk heel simpel: ben jij op social media aanwezig, dan moet dat gemanaged worden. De definitie van social media management bestaat uit 3 kernonderdelen:

  1. Webcare Het beantwoorden van vragen die aan jou gesteld worden op jouw social kanalen. Bij pro-actieve webcare ga je ook indirecte vragen, buiten jouw social media pagina’s, beantwoorden
  2. Contentcreatie Het maken van prikkelende content, in lijn met jouw merkwaarden, die conversatie stimuleren en mensen uitnodigen tot interactie
  3. Insights Opstellen van rapportages waarmee succes kan worden gemeten
Lees meer op onze pagina over social media management 
social media management

Waar wordt social media management voor gebruikt?

Social media management heeft als doel om de band tussen merk en klant te verstevigen. Het zet social media in als contentmarketing kanaal, en voorziet in mogelijkheden om op een laagdrempelig manier te communiceren met klanten, in een informele sfeer. Het is zaak om zoveel mogelijk klanten lid te maken van jouw pagina, zodat je communicatie een maximaal effect heeft. Hiervoor wordt content gebruikt, maar in toenemende mate advertenties en campagnes.

content marketing

Wat is een community? 

Communities (vert.: ‘gemeenschappen‘) bestaan eigenlijk al heel lang. Want mensen vormen gemeenschappen, al zolang ze bestaan. De definitie van een community is ‘een gemeenschap van gelijkgestemde mensen‘. Iets specifieker: ‘On- en offline platformen waar mensen met een of meerdere gemeenschappelijke belangen of interesses, op regelmatige basis samenkomen om te praten, iedereen en ervaringen te delen en samen te werken aan projecten‘.

Dat is nogal wat. Want hoe kun jij ervoor zorgen dat er zo’n community ontstaat rondom jouw merk? Valt dat wel te sturen? En wat heb je er dan eigenlijk aan? Goeie vragen! Laten we eerst eens kijken uit wat voor personen een community bestaat.

social media community

Wie zitten er in zo’n community, en waarom?

Je kent misschien de situatie, waarin mensen die elkaar niet kennen, een groep vormen. Bijvoorbeeld bij de samenstelling van een nieuw team op het werk, of een georganiseerde vakantie. In alle gevallen is binnen mum van tijd duidelijk wie de leiders zijn, wie de adviseurs van de leiders zijn, en wie de kudde is. Dit is in online communities niet anders. Leiders noemen we hier Creators, adviseurs noemen we Reactors en kudde-leden noemen we Lurkers. Wat gebeurt er als de groep in aanraking komt met een andere groep? De leiders (Creators) voeren het woord, de adviseurs (Reactors) geven commentaar, de kudde (Lurkers) volgt.

Social media creators reactors lurkersDit is belangrijk om te weten zogauw er een community rondom jouw merk ontstaat. We leggen dat later uit. Laten we eerst eens kijken wat eigenlijk het motief is voor mensen om in een community te zitten:

  1. Plezier Sommige mensen doen het puur voor de fun
  2. Netwerken Om in contact te komen met andere gelijkgestemden
  3. Problemen oplossen Denk aan platformen als Durftevragen
  4. Zelfexpressie Mensen kunnen hun dromen, passies en gedachten uiten
  5. Altruïsme Denk aan fora waarbij mensen andere mensen helpen met hun problemen of vragen
  6. Gevoel van verbondenheid Eigenlijk is een community online niet anders dan offline; je gaat er heen om gelijkgeaarden te ontmoeten

Je ziet het al: een community is veel meer dan wat webcare doen en content plaatsen. Het gaat om een verbondenheid van mensen rondom jou, met als gemene deler dromen, idealen en ideeën. Ga er zorgvuldig mee om!

Waar worden communities voor gebruikt?

Communities zijn een ontzettend waardevolle asset als het er om gaat dicht bij je klant te blijven. En wie wil dat nou niet? Want een betrokken klant, is een loyale klant. Met social media blijf je top of mind, met een community top of heart (hopsa, die laatste schudden we zomaar uit onze overall-mouw). Samenwerken, ontmoeten, brain-picken, overleggen en co-creëren met jouw klanten; het zijn allemaal zaken die met een community mogelijk worden.

SpotSchiphol

 

SpotSchiphol is een duidelijk voorbeeld van een community: er zijn discussies mogelijk maar er zijn ook groepen, events en nieuws. Dus user content en statische content.

Wat is dus het verschil tussen social media management en community management?

Een social media pagina is nog geen community. En een community zit niet perse op social media. Social media management zorgt voor een goede representatie van jouw merk op social media. Community management gaat meer over het nurturen van een groep mensen rondom jouw merk of organisatie, en het stimuleren van hun onderlinge contact. Hier de verschillen tussen community management en social media management op een rij:

Wat is community management en wat is social media management

Hoe wordt jouw social media pagina een community?

Goeie vraag! Die hadden we wel verwacht. Onze opzichter tikt nu alleen al voor de derde keer tegen het raam, ten teken dat we weer aan het werk moeten. Einde van deze instructie dus, helaas! We zullen kijken of we bij een volgend rustig moment in de Socialfabriek hierop antwoord kunnen geven. Wil je het antwoord sneller? Bel ons dan! We leggen het je graag uit (hebben we meteen een excuus om een frisse neus te halen).

Wil je weten hoe we jouw social activiteiten zouden kunnen organiseren? Stuur ons dan even een mailtje via het formulier onderaan de pagina of bel ons op 020 – 737 12 79.