Social media & recruitment: a love story (deel 2)

17 november 2015
Mattijn Wijnhout

Social media en recruitment, het is een prima huwelijk. Maar hoe zet je social media in om de perfecte kandidaat aan te trekken en wat zijn nou de do’s and don’ts van social recruiting? Deze week deel 2 in een serie van 3 blogs waarin Socialfabriek het uitgebreid uit de doeken doet.

Job-Search-Socialfabriek

Employer Branding

Jouw bedrijf op de juiste manier presenteren op social media is cruciaal in de zoektocht naar de perfecte kandidaat. Gebruik social media dan ook in jouw voordeel om jouw organisatie te presenteren en toekomstige medewerkers aan te trekken. Gebruik goede content om te illustreren hoe de gemiddelde werkdag van een werknemer er uit ziet, hoe het is om bij het bedrijf te werken en geef voldoende achtergrondinformatie over jouw organisatie. Zet Facebook, Instagram, Twitter & Linkedin gelijktijdig in om je identiteit als werkgever op te bouwen en aan de buitenwereld te tonen. Deel vacatures en kom in contact met geinteresseerden. Belangrijk is om je te ontfermen over je volgers en actief te reageren op vragen en reacties. Zo toon je interesse en betrokkenheid en moedig je potentiële nieuwe collega’s aan te solliciteren.

Sourcing / headhunting

Sourcing is een vak apart en vergt veel tijd, vandaar dat grote bedrijven vaak investeren in een aantal gespecialiseerde sourcing medewerkers of dit uitbesteden. Door op grondige wijze social media af te struinen, en de juiste Boolean strings hierop los te laten, kun je net dat perfecte profiel tegenkomen die zelf nog niet gereageerd had op jouw vacature. Maak op Facebook & LinkedIn gebruik van groepen, deze kun je scannen door middel van de x-ray techniek naar kenmerken. Met een X-Ray Boolean search kun je websites zonder deze daadwerkelijk te bezoeken scannen naar kenmerken in profielen met behulp van zoekmachines als Google. Je krijgt zo enkel de profielen boven water die je wilt zien, zonder eindeloos een database af te struinen (deze techniek kun je overigens toepassen op elke website, dus ook in je de zoektocht naar de perfecte schoenen, koelkast of auto).

Socialfabriek, klinkt ingewikkeld, help me out here!

 

Na je zoektocht zit de kunst hem in de juiste benadering en overtuigingskracht, want vaak heeft de kandidaat in kwestie al een baan. Sourcing is vooral onmisbaar wanneer je grote aantallen senior profielen nodig hebt voor jouw organisatie. Sourcing zal je in de beginfase niet meteen hordes kandidaten opleveren, maar door te sourcen zijn veel kandidaten bereikbaar die op andere wijzes moeilijk vindbaar zijn. Gebruik vooral een persoonlijke benadering om op te vallen tussen andere recruiters en wees niet bang om humor in te zetten. Sterke profielen ontvangen soms meerdere berichten op een dag, dus zorg ervoor dat je opvalt.

Linkedin-online-social-network-socialfabriek

Social media biedt je bij uitstek kans alles te weten te komen over je kersverse headhunt. Doe research naar wie je potentiële nieuwe collega is en speel in op één van zijn of haar interesses of hobby’s. Zorg dat je gesprek om deze persoon draait en wat je hem of haar kunt bieden en laat achterwegen wat deze persoon voor jou kan betekenen. Headhunten kun je het beste vergelijken met flirten, wees subtiel en laat het gesprek om je kandidaat draaien. Maak goed gebruik van humor, de juiste complimenten en goede timing.

Het moge duidelijk zijn dat sourcing niet meteen een quick-win is, maar op de lange termijn is het altijd een goede investering voor je organisatie. Zoek en gij zult vinden blijft in dit geval het credo. 

Socialfabriek helpt jou graag met zoeken

 

Volgende week deel 3 van ‘Social media & recruitment: a love story’!

Deel 1 gemist? Hierzo.

Sharing is caring!