5 social media trends voor 2016

30 december 2015
Mattijn Wijnhout

2016 is nog niet eens begonnen, maar wij van Socialfabriek hebben de verwachte trends voor het nieuwe jaar op gebied van social media al gespot. Verwachte trends inderdaad, omdat niets zo veranderlijk en in the moment is als social media. Wat staat er volgens ons in de sterren geschreven voor 2016?

sterren-trends

1. Social video neemt de wereld over.

In 2015 groeide het gebruik van video’s al exponentieel, maar in 2016 kunnen we er toch echt niet meer om heen. Het aantal dagelijkse video views op Facebook  steeg naar zo’n 8 miljard, waarmee Youtube van de troon gestoten werd.  Ook zal Facebook dit jaar nieuwe mogelijkheden introduceren omtrent video advertising en er gaat zelfs een gerucht de ronde dat zij een feed compleet gericht op video gaan ontwikkelen. Twitter lanceerde haar eigen video tool en Snapchat maakte melding van dagelijks zo’n 6 miljard video views onder haar gebruikers. Ook werden de video-mogelijkheden van Instagram en alternatieven als Vine, Meerkat & Periscope populairder dan ooit. Deze kanalen zijn ideaal voor het maken van korte effectieve video’s die zich gemakkelijk en snel laten verspreiden.

Social media gebruikers kijken gemiddeld maar liefst een uur per dag naar online video’s. Hoog tijd dus om video’s te gaan maken voor jouw bedrijf! 

Hulp nodig? Neem contact met ons op!

 2. In the moment updates zullen 2016 domineren.

Ik hoor je denken, social media is toch al redelijk in the moment? Klopt, maar sommige diensten als Snapchat zijn dat net ietsje meer. Posts verdwijnen zodra je deze gedeeld hebt en bij video service Periscope deel je live wat er op dat moment gebeurt in je leven. Als deze trend doorzet kun je je social planning in elk geval vergeten. 

3. Publishing opties breiden uit.

De instant articles van Facebook zijn slechts het begin. Dit jaar zal ook Twitter “Project Lightning” introduceren en social platforms zullen er alles aan doen om gebruikers binnen hun medium te houden en steeds meer mogelijkheden bieden volledige artikelen te publiceren en te promoten.

4. Advertising bereikt nieuwe hoogten.

Facebook, Twitter en Instagram worden ieder jaar steeds beter in het effectief targetten en bereiken van doelgroepen. Hierdoor worden we gelukkig nog steeds niet overspoeld en continue belaagd door advertenties, en het fijne is dat de meeste ads eruit zien als een reguliere post met relevante informatie of mooie visuals.  2016 wordt ook het jaar van de shop buttons. Facebook en Pinterest introduceren sponsored posts waarbij het mogelijk is met 1 klik het product uit de advertentie te kopen. Naar verwachting zullen alle social platformen een dergelijke button aanbieden voor het einde van 2016.

5. Social media voor op werk is in opkomst.

nasa-socialmedia

Houston, we’ve got a follower

Dit jaar zou het zomaar kunnen zijn dat een nieuwe generatie van interne social media haar intrede gaat doen op de werkvloer. Dit biedt mogelijkheden tot het beter organiseren en delen van e-mails, archieven en groepsgesprekken. Nieuwe speler Slack blijkt zeer gebruiksvriendelijk te zijn en één van de interessantste opties. NASA maakt zelfs al gebruik van deze service. Ook doet Facebook dit jaar een trial met 300 bedrijven die de nieuwe service Facebook at Work gaan testen.  

Wordt 2016 het jaar dat social media voor jouw bedrijf het verschil gaat maken?

Laat Socialfabriek jou helpen optimaal gebruik te maken van deze (en nog vele andere) ontwikkelingen!

Bel, mail of pm ons

Sharing is caring!