5 social media trends voor 2018

17 januari 2018
Mattijn Wijnhout

Het nieuwe jaar is begonnen en bij Socialfabriek zijn we alweer druk bezig met de ontwikkeling van allerlei spannende social media projecten. Graag nemen wij je mee in de belangrijkste social media trends voor 2018. Waar moet jij als marketeer nou echt van de op de hoogte zijn?

Trend 1: Het einde van organisch bereik is nabij

De tijd dat merken organisch bijna hun hele doelgroep bereikten is voorbij. Met massa’s aan berichten op alle social media kanalen wordt het steeds lastiger om de doelgroep te bereiken. Teruglopend organisch bereik vraagt dus om nieuwe manieren van social media marketing. Sociale netwerken willen dat je gaat betalen voor de verspreiding van jouw content. Social media zal meer performance driven gaan zijn. Alleen met budget zul je de doelstellingen van je merk gaan behalen. Gelukkig zorgt de juiste content in combinatie met de juiste targeting ervoor dat je de communicatie vanuit jouw merk toch effectief kunt inzetten. Het wordt in 2018 dus nog belangrijker om een slimme social media strategie te bepalen. Omdat merken op een andere manier met hun content en doelgroep zullen moeten omgaan gaan we in 2018 meer diversiteit in formats en contenttypes zien. Een voorbeeld hiervan is interesse targeting bij organische Facebook-posts, iets wat in 2017, naar onze smaak, nog te weinig werd gebruikt.

Trend 2: Video, video en nog meer video

In een mobile-first cultuur zorgt ervoor dat video steeds belangrijker wordt. 90% van de content die in 2017 op social media werd gedeeld was videocontent. Ook live video heeft een enorme vlucht genomen in 2017 en blijft naar verwachting trending in 2018. De grootste uitdaging bij video is om de aandacht van de kijker in de eerste drie seconden te grijpen. Volgens Kat Hahn, de Creatieve Strateeg van Facebook, moeten merken die nog geen video in hun social media strategie opnemen dat direct doen. Video zelf is geen strategie, het is tactiek. Daarbij is het van belang om duidelijke doelen te maken en niet alléén video te gebruiken voor die doelen. Om op te vallen tussen een grote lading videocontent is het van belang dat je video’s de doelgroep raken en van hoge kwaliteit zijn. Onderzoek waar je doelgroep behoefte aan heeft en test welke inhoud het beste werkt.
De manier waarop we video consumeren is echter wel aan het veranderen volgens Sean O’Neill van Adaptly mobile. Video is namelijk één van de snelst groeiende advertentie formats. Tegen 2020 zal 80% van al het internetverkeer uit video bestaan. Het komt immers het dichts in de buurt van een face-to-face gesprek. 64% van de consumenten geeft aan dat het kijken van een marketing video op Facebook ze heeft beïnvloed om een aankoop te doen. De top-3 kanalen om videos te delen zijn Facebook, Instagram Stories en Snapchat.

Trend 3: Steeds persoonlijkere content

Mensen zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in content die niet relevant is voor hen. Daarentegen scoort content die hen persoonlijk aanspreekt juist wel heel erg aan. Daarbij is het van belang de pijnpunten van je buyer persona in kaart te brengen. Deze moet helder in kaart worden gebracht om te achterhalen welke content je doelgroep zal raken. Om persoonlijke content te maken wordt het dus steeds belangrijker om de markt en je doelgroep te kennen. Om de doelgroep goed te kennen is het van belang om je customer journey in kaart te brengen. In 2018 is het steeds meer van belang om behalve persoonlijke content te zenden ook zoveel mogelijk te positieve reacties te ontlokken van bij de beoogde doelgroep. De combinatie van creatieve content en de laatste advertentietechnieken maakt dit mogelijk. Door data van vorige campagnes te analyseren is het mogelijk om nog meer creatieve en persoonlijke content te produceren.

Een andere reden om content in 2018 steeds persoonlijker te maken is de toenemende CPM op Facebook. Facebook’s CPM steeg in 2017 met 171%, wij verwachten dat dit in 2018 nog verder zal toenemen. Daardoor is meer mediabudget nodig om dezelfde resultaten te behouden. Kortom gericht targeten van de doelgroepen wordt alsmaar belangrijker. Hoe de ontwikkelingen binnen Facebook de resultaten van je campagnes in 2018 beïnvloeden is nog onbekend, maar wees er wel op voorbereid!

Trend 4: groei social commerce

Dat online winkelen steeds populairder wordt is inmiddels algemeen bekend. Consumenten doen gemiddeld 51% van de aankopen online. Alle toonaangevende social media netwerken stellen hun gebruikers daarom in staat om producten te kopen in hun apps. Denk bijvoorbeeld aan Instagram advertenties, je hoeft alleen maar op de afbeelding te klikken en je komt direct op de productpagina van een webshop terecht. Op Facebook is het zelfs mogelijk je productcatalogus te importeren om dynamisch te adverteren. Deze catalogus bevat informatie over producten waarvoor je wilt adverteren met Facebook-advertenties. Dit zorgt ervoor dat producten makkelijk dynamisch in advertenties kunnen worden geladen.

Ondanks de groei van social commerce zien we ook de trend dat offline sales online worden beïnvloed. Facebook haakt in 2018 op in door de doelstelling Winkelbezoeken toe te voegen aan Facebook-advertenties. Met deze tool kunnen consumenten beloond worden met QR codes. Deze maken het mogelijk om te meten welke winkelbezoekers door social media aankopen doen in je fysieke winkel. Hiermee kan Facebook dus nog beter aantonen wat de bijdrage van Facebook-advertising in de fysieke wereld is. Dit zorgt er dus voor dat de gehele keten en de gehele user journey meetbaar worden. Data, inzichten en het effectief toepassen van data wordt in 2018 essentieel.

Trend 5: Storytelling in disappearing content

Met de komst van Snapchat en Instagram Stories ontstond een nieuw soort content, namelijk disappearing content. Dit is content die maar voor een bepaalde periode beschikbaar is, bijvoorbeeld 24 uur of zelfs een paar seconden. Veel mensen en bedrijven gebruiken deze functies om hun dagelijkse bezigheden te delen, aangezien het content is die ‘in het moment is’. Het is eigenlijk een vorm van storytelling. Als bedrijf kun je hiermee de persoonlijkheid van je organisatie laten zien en geef je gemakkelijk een kijkje achter de schermen. Dit is een manier om de betrouwbaarheid van een merk te vergroten. Een kijkje achter de schermen, exclusieve interviews en content die nergens anders te zien is zorgt er voor dat gebruikers je pagina weer terug weten te vinden. Disappearing content kan je merk als het ware exclusiever maken. We zien dat vooral Instagram Stories steeds populairder word. Een jaar na de introductie gebruiken meer dan 200 miljoen mensen Instagram stories elke maand.

Eind 2018 zal meer dan de helft van de Instagram-gebruikers Instagram Stories gebruiken. Dit betekent dat merken waarvan een belangrijk deel van hun doelgroep op Instagram zit de tijd moeten nemen om dit onder de knie te krijgen.

Conclusie?

In 2018 verwachten we veel veranderingen binnen het social media landschap. Trends van 2017 zetten door en nieuwe trends ontstaan. Als merk kan het belangrijk zijn om op trends in te spelen.  Natuurlijk is niet iedere trend voor elk merk relevant, het is wel belangrijk om op de hoogte te zijn van trends en ontwikkelingen. Daarom is het van belang om eerst te onderzoeken welke trends bij je strategie passen en/of je strategie versterken. Hulp nodig met een social media strategie? Wij kunnen je helpen met het opstellen van deze strategie en onderzoek doen naar trends die specifiek voor jouw branche van toepassing zijn.

Ben jij al begonnen aan jouw voornemens voor social media in 2018? Wij gaan hierover graag met je in gesprek! Wij kunnen je helpen om optimaal gebruik te maken van alle trends en ontwikkelingen. Neem gerust contact met ons op! Chat met ons of bel ons op 020-7371279!

Het team van Socialfabriek wenst je een mooi, succesvol en sociaal 2018!

Sharing is caring!