Social media terugblik 2017

17 januari 2018
greymen

2017 ligt inmiddels achter ons, en het social media landschap maakt zich op voor een nieuw en innovatief jaar. Maar wat waren nou de meest bijzondere gebeurtenissen en veranderingen van 2017? Socialfabriek blikt terug op een jaar vol creativiteit & trends en deelt hier de meest opvallende social momenten.

 

 

Videocontent werd steeds belangrijker

Video content is de contentvorm van 2017. Zoals de werknemers van Facebook zeggen: “de camera is je toetsenbord”. Veel verschillende videovormen kwamen voorbij. Zo werd de 360 graden video geïntroduceerd en het aantal filters van Snapchat en Instagram Stories uitgebreid. In de zomer van 2017 heeft ook LinkedIn zijn platform uitgebreid met native videomogelijkheden. In Nederland is LinkedIn hier in oktober mee gestart. Het creëren van video content is voor Socialfabriek dan ook een van de pijlers, daar waar het bijdraagt aan de doelstelling en past binnen het communicatieconcept. Zie hier een voorbeeld van ons werk voor een van onze klanten:

 

Story videos takes over!

Videocontent was dus booming in 2017, maar iets waar je helemaal niet om heen kon was de opmars van story videos. Nadat Snapchat zijn live stories een aantal jaren geleden lanceerde konden Instagram en zelfs Facebook niet achterblijven. Instagram stories groeide binnen een jaar na de lancering naar enorme hoogten en passeerde daarmee pionier Snapchat, die het concept introduceerde. Facebook stories daarentegen heeft het moeilijk tussen Instagram en Snapchat. Het lijkt erop dat Facebook wat dit betreft net de boot heeft gemist, want story op Facebook lijkt nog niet erg populair te zijn.

Facebook (tries to) go transparent

Misschien niet een trend maar wel een grote verandering is het aanpassen van link-berichten op Facebook. Facebook kwam tijdens en na de verkiezingen in Amerika enkele keren negatief in de publiciteit door het faciliteren van de verspreiding van fake-nieuws. Hierop besloot Mark Zuckerberg het roer om te gooien en een van de maatregelen was het schrappen van de mogelijkheid om berichten met links naar wens te bewerken, zonder hiervoor aanpassingen in de back end van de website door te voeren. Voor de gemiddelde Facebook-paginabeheerder is dit toch even slikken geweest. Gelukkig voor de marketeers zijn er handige hacks gevonden om tóch linkberichten te kunnen bewerken. Ook Socialfabriek is hier druk mee bezig geweest en we hebben een makkelijke manier gevonden om (binnen de lijntjes van normen en waarden) een link te bewerken.

Blijft Snapchat in de race?

Snapchat introduceerde dit jaar na lang wachten zijn advertentieplatform op de Nederlandse markt. Binnen Snapchat kan je segmenteren op basis van leeftijd, geslacht, locatie, device en interesses. Gebruikers op Snapchat zijn voornamelijk jongeren tussen de 13 en 20 jaar. Doordat deze doelgroep redelijk specifiek is is het voor het het platform, naast de andere grote platformen, moeilijk om effectief ingezet te kunnen worden voor adverteerders. Snapchat doet er alles aan om in de race te blijven maar lijkt toch aan populariteit te verliezen door onder andere Instagram. We blijven deze ontwikkelingen in 2018 ook zeker volgen.

Verschuiving van mediabudgetten

De verschuiving van advertentiebudgetten naar social media lijkt steeds sneller te gaan. Bedrijven lijken steeds vaker te kiezen om de mediabudgetten te besteden op social media platformen. Waar 10 jaar geleden enorme mediabudgetten alleen op de traditionele kanalen zoals tv en radio werden besteed, is social media hier nu ook een steeds grotere rol gaan spelen. Ook de grote producenten beginnen in te zien dat met de inzet van social media doelgroepen specifieker bereikt kunnen worden en mediabudget dus effectiever kan worden inzet.

Deze trend zal zich in 2018 zeker voortzetten, adverteerders zijn inmiddels overtuigd van de effectiviteit van social media advertising.  In ons volgende artikel lees je onze vooruitblik op de trends die het volgens ons gaan maken in een nieuw jaar vol social media geweld.

Ben jij al begonnen aan jouw voornemens voor social media in 2018? Wij gaan hierover graag met je in gesprek! Wij kunnen je helpen om optimaal gebruik te maken van alle trends en ontwikkelingen. Neem gerust contact met ons op! Chat met ons of bel ons op 020-7371279!

Sharing is caring!