Hoge kosten voor social media tools?

10 oktober 2016
greymen

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn!

Hou jij je bezig met social media binnen een organisatie? Dan loop je er vroeg of laat tegen aan: de overstap naar een social media tool. Want al die snel toenemende verschillende kanalen worden nu wel heel lastig te managen. Al die DM’s, mentions, berichten, conversaties, influencers en trends rondom je merk, en dan ook nog al die mooie content! Hoog tijd dat dat allemaal centraal geregeld gaat worden. Nu zijn er gelukkig redelijk wat onderzoeken te vinden waarin tools worden vergeleken. Vaak wordt er dan echter voorbijgegaan aan de kosten. Want wat kost dat nu, een beetje knappe tool? En hoe toon jij aan bij je manager dat je die investeringsbeslissing terug gaat verdienen?

Tool

Wat zijn social media tools?

Voor we kosten en baten gaan afwegen is het zaak om even aan te geven wat we precies verstaan onder social media tools. Want er zijn er nogal wat! We beperken ons in dit artikel tot degenen die als centrale tool worden gebruikt om webcare te verrichten en content te publiceren. Dit zijn dan ook meteen de twee hoofdtaken, waarbij, afhankelijk van de tool, zaken als trend- en sentimentmonitoring, analytics + reporting, CRM en influencer identificatie mogelijke opties zijn. Er zijn gratis tools zoals Hootsuite en Tweetdeck, en betaalde zoals onderstaande:

Radian6-logo OBI4wan Obi4one  Breinwave-partner-Howards-Home buzzcapture@2x    Logo_Coosto+1jpg

Wat kost social media tooling en wat levert het op?

Kosten

De kosten voor een social media tool zijn afhankelijk van meerdere variabelen. Bijvoorbeeld het aantal gebruikers. Je hebt al een tool vanaf €250 per maand, in de vorm van een bureaulicentie voor 1 medewerker aan opdrachtgeverskant. Die prijs kan oplopen tot €1.200 per maand, voor een eigen licentie voor 5 medewerkers. Over het algemeen bestaat de prijs uit de volgende 4 componenten:

  • Eénmalige kosten (de set-up van de tool en training van medewerkers)
  • Licentie voor de tool (hoe meer gebruikers hoe hoger de licentiekosten)
  • Gebruikskosten
  • Management kosten
Baten

Wanneer alle medewerkers binnen jouw organisatie in dezelfde social media tool werken wordt veel tijd bespaard. Handige functionaliteiten zoals workflow, dossiers en communicatie vanuit de tool voorkomen dat iedereen met elkaar gaat e-mailen. E-mailen (of chatten) is erg inefficient voor dit soort werkzaamheden, zeker als het in groepsverband gedaan wordt. Gevolg is ook nog eens dat meerdere collega’s daar last van hebben. In een social media tool zijn vragen van fans eenvoudig te spotten en toe te kennen aan een webcare-medewerker, zoals hier in Obi4wan:

Kosten social media tool Obi4wan Obi4one

Maar er zijn nog meer voordelen te noemen waarmee jij gegarandeerd tijd en geld terug gaat verdienen:

  • Tijdsbesparing op diverse werkzaamheden
    • reguliere werkzaamheden (postkalender maken, publiceren)
    • overdracht bij ziekte en vakanties zit in de tool
    • webcare gaat efficienter door de workflow en dossiers
    • analyses en rapportage worden door de tool voorbereid
    • proces en structuur van de tool zorgt voor kortere inwerktijd van een nieuwe medewerker
    • met tooling vindt je sneller meer berichten over je merk en producten dan op de handmatige manier
  • Besparing op reputatieschade door gemiste posts
  • Geen reputatieschade door te late reacties dankzij alerts en workflow
  • Sales opportunities worden gespot door queries en alerts
Verdere voordelen

Een andere grote winstpakker is de manier waarop de contentkalender wordt gemaakt. Zonder social media tool wordt dat gedaan in bijv. Excel of Google Docs. Vervolgens worden alle posts individueel ingepland en gepubliceerd op de verschillende platformen. In een social media tool zit meestal ook een contentkalender of publicatiemodule. Hieronder het voorbeeld uit Coosto:

Kosten social media tool

De tool faciliteert hier dus het creatieve proces doordat concepten van posts worden aangemaakt in de social media tool. Dat scheelt een hoop gedoe, want het voorkomt ook een ingewikkelde mappenstructuur waarin visuals en copy worden geplaatst door designers en copywriters, en er weer uitgehaald door de social media managers.

Business case op een bierviltje

Wij bij Socialfabriek houden enorm van bier. Alcoholvrij, als we nog moeten rijden (Duitsers zijn overigens koningen als het op alcoholvrij bier aankomt: Warsteiner malt is niet van echt te onderscheiden, maar dat is een ander verhaal). Punt is, dat de besparing van social media tools redelijk makkelijk te overzien is. We hebben het gisterenavond op de achterkant van een bierviltje uitgetekend:

 Social media tool besparing rekenvoorbeeld

Komen wij binnenkort bij jou langs om Duits maltbier te drinken en jouw mini-business case van social media tools op een bierviltje uit te tekenen? Laat je mailadres of telefoonnummer achter en we nemen contact op!

Tooladvies

Socialfabiek heeft veel ervaring met verschillende social media tools. Zo gebruiken we voor onze klanten de volgende tools: Buzzcapture, OBI4wan (aka Obi4one), Howard’s Home (Finchline), Coosto, Radian6 (Salesforce Cloud) en Meltwater. Op basis van onze ervaringen met deze tools en aanvullend onderzoek heeft Socialfabriek een tooldatabase opgesteld en geven we bedrijven advies over de tool die het beste bij hun wensen past.

Neem nu contact met ons op voor een Socialfbriek Tooladvies!

Social media uitbesteden?

In plaats van zelf een social media tool aan te schaffen is het ook mogelijk om gebruik te maken van de bureaulicentie van Socialfabriek. De kosten voor deze licentie zijn veel lager, en zijn onderdeel van de social media dienstverlening.

Lees meer over uitbesteden van social media op onze blog:

Social media marketing: zelf doen of uitbesteden?

 

NEEM CONTACT MET ONS OP VOOR SOCIALFBRIEK TOOLADVIES!

    Sharing is caring!